Power szelep
xdomx 2006.06.16. 09:06
Power szelep az 1970-es vek forradalmi jtsa volt. A tbbi motor tpusrl nincs informcim de a Yamahnl 1977-ben jelent meg. Elõszr a verseny krossz motorokon aztn a gyri speed versenygpeken s vgl a Production Racereken meg az utcai motorokon alkalmazta. Clja a vezrls eltolsa (mint a 4T-knl a vltoztathat szelepvezrlses VVTI). s hogy mit lehet ezzel az eltolssal elrni? Egyenletesebb teljestmny leadst s azt, hogy alul nyomatkos, erõs marad a gp s fell is menni fog, nem kell kompromisszumot ktni! Ahny mrka, annyi fajta power szelep. Most a legelterjedtebb power fajtn (tolattys) prblom meg bemutatni a mûkdsnek az elvt. A power szelep a kimlõknl tallhat. Mûkdtetse lehet mechanikus (ltalban verseny krosszgpek) vagy elektromos. Az elõbbi egyszerûbb s kisebb a meghibsods eslye, az utbbi pedig pontosabb s lgyabb tmenetet eredmnyez.
Amikor a power zrva van: Ilyenkor a power nyelve teljesen kint van megakadlyozva, hogy a robbans ne tvozzon tl korn a hengerbõl s gy tovbb ksri a dugattyt. Hogy mirt is j ez? Azrt, hogy legyen nyomatka s ereje a motornak alul is. Viszont egy bizonyos fordulatszm utn mr terhre lesz ez a motornak, a ksleltetett rts gtolja a teljestmny- s a fordulatszm nvekedst. Ekkor nyit ki a power.
Amikor a power nyitva van: Ekkor a nyelv visszahzdik s a robbans hamarbb tvozik a hengerbõl. s hogy ez mirt j neknk s a motornak? Mert gy a rezonkipufog segtsgnkre lesz a teljestmnynvelsben. Bõvebb s bonyolultabb lerst a kipufog link alatt tallsz.
Azt hiszem tvettk a power szelep mûkdsnek az alapjait, remlem rthetõen rtam le. Mr csak egy fontos dolog van htra, mgpedig a meghatrozsa annak, hogy mikor nyisson illetve zrjon a power szelep. Ez nagyon egyszerû, a kt lls Suzuki RG 500-ason powerjn mutatnm be.
|
Elõszr is lemrik a motor teljestmnyt teljesen zrt power szelepnl majd ezutn teljesen nyitott szelepnl (lsd kp). A kt mrst egymsra vettik s ahol metszi egymst a kt grbe ott fogjk kinyitni a powert. Ez esetben 7800-nl nyit s 7500-nl zr. A kpen jl lthat, hogy zrt szelepeknl nem olyan meredek az emelkeds s a nyomatk is nagyobb (ez sajna nincs rajta a kpen) viszont fell elfogy a kraft. Nem sokkal a (kpzeletbeli) power nyitsa utn tetõzik a teljestmny, nem tud tovbb prgni. |
 |
|
Ezzel szemben nyitott szelepeknl alul erõtlen a gp, de egy bizonyos fordulat utn el kezd ledezni s megindul meredeken felfel (ilyen meredek felfutsra egy 4T sosem lesz kpes (: ) s sokkal magasabb fordulatszm elrsre kpes. A Honda NS 400-asomrl levettk a power szelepeket (azon nem is ilyen tolattys van/volt) mert csak gy lehetett felrakni r az j kipufogkat. A kp lttn el lehet kpzelni milyet tol a kicsikm! |
|