Robog tri
xdomx 2006.10.09. 07:03
A robog szletse azokra az idkre esik, amikor mindenkit megragadott a gppel val utazs lehetsge. 1900 krl mr adottak voltak a technikai felttelek egy fleg vrosi forgalomban hasznlatos, takarkos s viszonylag knyelmes jrm megptsre, de az els robogszer szerkezetek zajosak voltak s gyengk.
Egybknt is, mint oly sok ms dologgal kapcsolatban, az elssg eldntse a robog esetben is kockzatos, hiszen magnak a robognak a meghatrozsa sem egyszer.
Taln az 1910-ben ksztett amerikai Motoped, vagy taln az 1914-tl gyrtott Autoped robognak nevezhet, vagy az angliai ABC Skootamota (1920)?
A kezdeti idben valban rollerek voltak, motoros rollerek, ahol a motor valamelyik kerk fl kerlt, a vezet llt, jrmvt betolssal indthatta. A gzt a kormnyrl lehetett szablyozni, a motor lnccal hajtotta a kereket.
Nmelyiket ellttk segdkerkkel, hogy az induls s a meglls sorn cskkenjen a borulsveszly. Ksbb mr fotelszer lseket s lbdeszkt hasznltak.
Ezek a jrmvek igazi scooterek voltak, teht elektromos rollerek, hiszen amit angol nyelvterleten scooternek, rollernek neveznek, az nlunk robogknt ismert.
Az amerikai Ner-a-car(1921) mr mg inkbb robognak nevezhet, hiszen a hdvzra lemezkarosszria kszlt, a hajts pedig fokozat nlkl, drzskerkkel volt megoldva. A klnleges elskerk felfggeszts mr csak rads volt.
Az Unibus nev robog 1920-ban kszlt. A ksztk kezdettl szmtottak a ni vsrlkra. Fontos volt a nyitott vz, hogy szoknyban is illedelmesen lhessenek. A trsadalmi forradalom ilyen szempontbl a robog s a roboggyrtk kezre jtszott, az j vsrli rteggel.
A rugzs a tzes-hszas vekben mg nem volt divatban, mert tl drga lett volna szerkezet s hinyoztak a megfelel anyagok is. A kis kerekeket hasznltk mr, de a rossz utakon praktikusabbak voltak a 21 col krli mret kerekek.
Turtleback volt a beceneve a Cushman tipusnak. Variamatic nev automatikus kuplunggal s ertvitellel szereltk.
A hszas vek elejn nagy kereslet alakult ki az olcs kzlekedsi eszkzk irnt. Nmetorszgban a hbor utni risi inflci ellenre sorra alakultak a kis-motorkerkpr gyrak, akik egyszer, kerkpr csvzba ptett, 100 ccm krli motorral prbltk meghdtani a piacot.
Prizsban, 1921-ben alakult meg az els robogklub. A nagy ttrs mgis a tengeren tlrl jtt. A gazdasgi vlsg hatsra jelentek meg az USA-ban a kis helyigny, takarkos modellek, amiket jl tudtak hasznlni a zsfolt forgalomban.
A negyvenes vekben szletett a Crocker, Scootabout s az Auto Glide.
Ktsgkvl jobb motorok, fkek, vltk voltak akkoriban, teht jobban hasznlhat s zembiztosabb jrmvek voltak, mint eldeik.
Az 1936-ban bemutatott Motor Glide 85ccm-es volt s 3500/min fordulaton 0,75 lers.
A Moto-Scoot 1938-ban jelent meg 1,5 lers Lauson Motive motorral, 45 km/h vgsebessgel s 99 dollros ron.
Ennl fontosabb esemny volt az 1937-ben, a Salsbury robogiban megjelenet fokozatmentes kszjhajts, amit a mai napig hasznlnak a robogkban!
Az amerikai robogmnia megihlette az olasz robogtervezket is, elsknt a FIAT tervezett Olaszorszgban robogt. Le kell teht szmolni azzal a kzhellyel, hogy a msodik vilghbor utn a Piaggio gyr tulajdonosa killt az udvarra azon tprengeni mit is kezdjen a nyakn maradt bombz-repl kerekekkel. gy a Piaggio-Vespk gyrtsa kezddtt, nem a robogk.
Mr a msodik vilghbor alatt rengeteg robogt terveztek az olaszok, rltebbnl rltebb hadi clra. Mg ejternys bevetsre sznt modelljk is volt!
Hogy Eurpban mirt Olaszorszgban kezddtt a roboglz, arra az a magyarzat, hogy mr a harmincas vek elejtl elindult a tervezs. Ehhez mg hozzjrul az itliai mediterrn ghajlat s az olasz mentalits. gy szlethetett meg 1946-ban a szerkezet, a robog, hogy diadaltjra induljon.
A hbor utn a hadizemekbl tbb is vlasztotta a motorkerkpr gyrtst: az angol BSA, a BMW s a belga FN is. Ide lehet sorolni a Piaggio-t is, amit, 1884-ben alaptott Rinaldo Piaggio.
A Piaggio MP5 nev prototpusa. (1945)
Piaggio-Vespa: rudazatos fkmkdtets, angol stlus nyereg s srvdre szerelt lmpa (1946-ban 2484 darabot gyrtottak belle)
A Vespa sikeres konstrukcijnak kialakulsban meghatroz szerepe volt a gyr replgyrt mltjnak. Az acllemezbl kszlt nhord hjszerkezet, a kormnyra kerlt kezelszervek, az egykaros elskerk felfggeszts, a motorral s vltval egybeptett rugz hts lengkar mind knyelmesebb s hasznlhatbb tette a jrmvet.
Az els srvdn elhelyezett lmpa egytt fordult a kerkkel, a 100ccm-es motor pedig egy replgp indtmotorja volt. A sorozatgyrts Vespa motorjnak teljestmnye 3,3 ler volt, a vgsebessge 51 km/h ra krli.
Amikor egy vvel ksbb, 1947-ben megjelent az Innocenti Lambrettja kt lssel a Piaggio is kvette, 1948-ban mr ktlses volt a 125ccm-es motor, 5,5 lervel.
1950-ben 100.000 Vespa s 44.000 Lambretta kszlt Olaszorszgban
1954-ben jtt ki a Lambretta nindts vltozata, a folyamatos fejlesztsi harcnak ksznheten fejldtt a robog.
A robogmnia Japnban is gyorsan hdtott, a FUJI 1946-ban dobta piacra a Rabbit modellt.
A Mitsubishi 1948-tl gyrtotta Pigeon nev szerkezetet
A Honda 1964-ben jelentkezett az els robogval a 220 ccm-es Juno KA nev, 9 lers gppel.
A fejlds rohamosan haladt, szinte minden orszgban gyrtottak, terveztek valamilyen robogt.
Haznkban a Panni nev robogt 1953-tl gyrtottk. Kzi indtkarral lehetett berntani, a lmpafej burkolatba sebessgjelz kerlt, benzintartlya 5,7 literes volt. Vgsebbesge 45-50 km/h volt.
1958-ban kapott nyilvnossgot egy j konstrukci, ami a Tnde nevet kapta, egy 176-s Danuvia blokkal szerelt, 10 colos kerek robog.
A Panni robogt exportltk Belgiumba s Egyiptomba is, hrnevk nemcsak gy ntt, mr akkor akadtak elsznt robogsok.
Zsebk Zoltnn a Moped Traklub vezetje 3400 kilomtert tett meg a Budapest-Bcs-Mnchen-Schaffhausen-Budapest tvonalon, Bervjval!!!
A hetvenes vekre alig nhny roboggyr maradt letben. A nehz veket zsiban vszelte t, ahol a mai napig a kzlekeds kedvelt eszkze.
A manyagok megjelensvel s a technolgia ltalnos fejldsvel a vezet japn gyrak (Yamaha, Honda, Suzuki) olyan megbzhat s egyszer szerkezetet hoztak ltre, amelyet a kereslet ersdsvel egyre nagyobb szmban adnak el a piacon.
A japn betrs felrzta az olaszokat s a nyolcvanas vek kzeptl az olasz robogipar a msodvirgzst li. Nem feledkezhetnk meg az egyre jobb minsget produkl taiwani gyrtkrl sem, akik kedvez raikkal hdtanak.
|