Gilera trtnelem
xdomx 2006.10.09. 13:50
A Gilera trtnete a mlt szzad elejre nylik vissza. Az els motorkerkpr, amely ezt a nevet viselte a VT 317-es volt, amely 1909-ben gurult ki Giuseppe Gilera mhelybl. Az els Vilghbor utni vekben a cg nagy teljestmny versenygpeket ptett, melyek remek eredmnyeket rtek el a nemzetkzi motorversenyeken. A harmincas vek kzeptl elkezddtt a membrnvezrelt hajtmvek gyrtsa. Ilyet kapott pl. a 'Quattro Bulloni 500' s a 'Otto Bulloni' is.
1936-ban kszlt a ngy tem, 500 cm3 teljestmny, futurisztikus kinzet versenymotor a 'Rondine'. Szmos sebessg vilgrekordot lltott fel, ezek kzl az 1937-ben elrt 274.181 Km/h majdnem hsz vig nem tallt legyzre. Dorino Serafini megnyerte vele a Eurpa Kupt 1939-ben. A msodik Vilghbor utn a Gilera bemutatta a Saturno 500-at, s egy sor kzpkategris motorkerkprt. Az j 500-as motor nagy sikerszrit indtott tjra: Umberto Masetti 1950-ben s 1952-ben Vilgbajnok lett segtsgvel, t kvette Geoff Duke hrom, Liberati pedig egy vilgbajnoki elssggel. A Gilera sszegyjttt mg hat konstruktri vilgbajnoki cmet, hrom Tourist Trophyt s ht olasz bajnoki cmet. A Saturno nevhez fzdik egy hangzatos vilgrekord is, melyet Bruno Francisci lltott fel a Milano-Taranto kztti versenyen.
sszesen a Gilera negyvenngy futamgyzelmet szmllt, mieltt 1957-ben kiszllt a gyorsasgi versenyzsbl. Ezzel egy idben a terepversenyeken, pl. a 'Hatnaposon' igen j eredmnyekkel tettk le nvjegyket a kt kariks motorok. A kor sikeresnek mondhat, kzpkategris utcai motorjai a kvetkezk voltak sikeresek, Giubileo, Rossa, Rossa s Sport. A fels kategriban a Saturno alatt volt egy emltsre mlt kttem 300 cm3-es motor is.
1969-ben a Gilera a Piaggio Csoport tulajdonba kerlt s megkezddtt a cg jjszervezse. Visszatrt a dupla gyrs mrkajelzs s a gyrts tllt a kis s kzpkategris motorok gyrtsra a jrmipari-vlsg miatt. A nagy visszatrs a kttem 125 cm3-es krosszmotorral rkezett el.
A nyolcvanas vekben egy j egyhengeres, dupla vezrmtengelyes, ngytem motort mutattak be. Elszr a 350 s 500, majd a 600 cm3 teljestmny vltozat kerlt a piacra. Utbbi bizonyult a legsikeresebbnek, ktszeres Prizs-Dakar Rally gyztes, s sszetettben a Fra Rallyn is a legjobbnak bizonyult. A kis kategris, 125-s gposztly j tagjai az 'SP O2' s a 'CX 125'.
1992-ben a Gilera visszaszerezte a vilgbajnoki cmt az 250-es gposztlyban. A gyr 1993-ban Pontaderba kltztt s elkezddtt az olyan siker-sportrobogk gyrtsa, mint pldul a Runner. Az elmlt tz v alatt kzel 700.000 jrm grdlt ki a gyrbl, a Gilera mrkajelzsvel.
A klasszikus vlts, m kiskategris motorok kzl az endr H@K, a Surfer s 'supermoto' kpviselje a GSM kerlt a mrkakereskedsekbe a kilencvenes vekben. 1998-ban a gyr visszatrt a motorkerkpr gykerekhez a 125-s Cougarral. 2000-ben kerlt piacra a forradalmi jtsnak szmt DNA, amely egy autmata vlts, robog s egy 'naked bike' hzassgbl szletett.
2001-ben a dupla gyrs mrka visszatrt a Moto GP vilgba is, mgpedig Manuel Poggiali rvn nem is akrhogy. A San Marini illetsg fiatalember vgig a 125-s gposztly eslyesknt, a pontverseny vezetjeknt versenyzett. 2001 mjusban a Le Mans-i futamon aratott llegzetelllt gyzelmre a Gilernl 38 ve vrtak, John Hurtle ugyanis akkor nyert utoljra, az esseni Holland Nagydjon. Poggiali a szezont vgl 11 elssggel zrta s 44 v nlklzs utn vilgbajnoki cmhez segtette a Gilert. A tavalyi sorozatban a Vb elssgrl az utols futam dnttt, sajnos ezttal nem Poggiali javra. A most zajl pontversenyben a Gilera csapat piltja Stefano Bianco.
GILERA DICSSGLISTA
KONSTRUKTRI VILGBAJNOKI CM
1952 - 500cm3
1953 - 500cm3
1954 - 500cm3
1955 - 500cm3
1957 - 500cm3 and 350 cm3
VERSENYZI VILGBAJNOKI CM
1950 - Umberto Masetti - 500cm3
1952 - Umberto Masetti - 500cm3
1953 - Geoff Duke - 500cm3
1954 - Geoff Duke - 500cm3
1955 - Geoff Duke - 500cm3
1957 - Libero Liberati - 500cm3
2001 - Manuel Poggiali - 125cm3
FUTAMGYZELMEK
500cm3 - 35 gyzelem
350cm3 - 2 gyzelem
125cm3 - 8 gyzelem
|