2 ütem
xdomx 2006.06.16. 09:02
Most meg is tudjuk mi működik a 2 ütemben
Akkor gyorsan fussuk is át hogyan mûködnek 2ütemû motorok. Két fontos dolgot említenék meg rögtön itt az elején: Az elsõ hogy ezek a motorok benzi-olaj-levegõ keverékkel mûködnek, amit vagy egy külön olajpumpa juttat a hengerbe vagy te kevered saját magad a benzinhez. Aránya változó, a legelterjedtebb keverési arány 1:30 – 1:60 (én pl 1:30-at keverek a benzinhez, mert mi megszüntettük a kényszerolajzását a motornak). A másik fontos dolog az, hogy a 2T jobb, mint a 4T! Tehát mit takar a „2ütem” szó? Azt, hogy 1 ütem alatt két dolgot végez és ezáltal 2 ütem alatt megtörténik a robbanás szemben a 4T-ével, ahol erre elpazarolnak feleslegesen még két ütemet. Gondoljatok csak bele, ha van egy olyan gépetek ami lepörgi a 12 000-et az olyan, mintha lenne egy 4T-tek ami 24 000-et pörögne. Mivel kétszer annyi robbanás történik ezért kb kétszer olyan erõs is a 2T mint egy azonos ccm-jû és hengerszámú 4T. Na, akkor vegyük sorra az ütemeket: |
A dugattyú elindul felfelé, ezáltal vákuum keletkezik alatta és megkezdõdik a feltõltés. |
|
Trasfer port a felömlõ, reed valve a membrán és ahova szívja a benzint az a crankcase vagyis a kartell. Amikor megy fel a dugó elzárja a felömlõket és a kiömlõ(ke)t is (kipufogónyílás). |
Megtörténik a feltöltés, több benzin már nem fér el a kartellban. Ekkor van a dugó a felsõ holtponton és indul lefele. |
|
Természetesen ilyenkor történik a robbanás, de most csak egy dolgot veszünk egyszerre. |
Amikor megy lefelé a dugattyú szinte kinyomja maga alól a friss benzint ami a felömlõkön keresztül a hengerfejbe jut. |
|
A dugó nem csak a benzinre van hatással hanem a membránra is, hiszen a keletkezett nyomás miatt a lapocskák összezáródnak megakadályozván a bekerülését további benzin-levegõ keveréknek. |
A dugó elzárja a felömlõket majd utána a kiömlõket is. Megkezdõdött a sûrítés. Közben ne feledjük, hogy alul ezzel egy idõben a szívás történik, és innen kezdtük el kicsi tanfolyamunkat. |
|
A gyújtás úgy van idõzítve, hogy még a felsõ holtpont elõtt berobbanjon a benzin. Ilyenkor a már felrobbant gázt kell még összesûrítenie egy picit a szegény dugónak és csak ezek után indul meg óriási lendülettel lefelé. |
Hamarosan felfedi a kipufogónyílást ahol aztán az elhasznált gáz gyorsan távozik. |
|
És kezdõdik minden elölrõl: a dugó felfedi a felömlõket, friss gázt „présel” a hengerfejbe…
1. ütem = szív és sûrít
2. ütem = tölt és kipufog |
|