Power szelep
xdomx 2006.06.16. 09:06
A power szelep technikája
Power szelep az 1970-es évek forradalmi újítása volt. A többi motor típusról nincs információm de a Yamahánál 1977-ben jelent meg. Elõször a verseny krossz motorokon aztán a gyári speed versenygépeken és végül a Production Racereken meg az utcai motorokon alkalmazta. Célja a vezérlés eltolása (mint a 4T-éknél a változtatható szelepvezérléses VVTI). És hogy mit lehet ezzel az eltolással elérni? Egyenletesebb teljesítmény leadást és azt, hogy alul nyomatékos, erõs marad a gép és felül is menni fog, nem kell kompromisszumot kötni! Ahány márka, annyi fajta power szelep. Most a legelterjedtebb power fajtán (tolattyús) próbálom meg bemutatni a mûködésének az elvét. A power szelep a kiömlõknél található. Mûködtetése lehet mechanikus (általában verseny krosszgépek) vagy elektromos. Az elõbbi egyszerûbb és kisebb a meghibásodás esélye, az utóbbi pedig pontosabb és lágyabb átmenetet eredményez.
Amikor a power zárva van: Ilyenkor a power nyelve teljesen kint van megakadályozva, hogy a robbanás ne távozzon túl korán a hengerbõl és így tovább kíséri a dugattyút. Hogy miért is jó ez? Azért, hogy legyen nyomatéka és ereje a motornak alul is. Viszont egy bizonyos fordulatszám után már terhére lesz ez a motornak, a késleltetett ürítés gátolja a teljesítmény- és a fordulatszám növekedést. Ekkor nyit ki a power.
Amikor a power nyitva van: Ekkor a nyelv visszahúzódik és a robbanás hamarább távozik a hengerbõl. És hogy ez miért jó nekünk és a motornak? Mert így a rezonkipufogó segítségünkre lesz a teljesítménynövelésben. Bõvebb és bonyolultabb leírást a kipufogó link alatt találsz.
Azt hiszem átvettük a power szelep mûködésének az alapjait, remélem érthetõen írtam le. Már csak egy fontos dolog van hátra, mégpedig a meghatározása annak, hogy mikor nyisson illetve zárjon a power szelep. Ez nagyon egyszerû, a két állású Suzuki RG 500-ason powerjén mutatnám be.
|
Elõször is lemérik a motor teljesítményét teljesen zárt power szelepnél majd ezután teljesen nyitott szelepnél (lsd kép). A két mérést egymásra vetítik és ahol metszi egymást a két görbe ott fogják kinyitni a powert. Ez esetben 7800-nál nyit és 7500-nál zár. A képen jól látható, hogy zárt szelepeknél nem olyan meredek az emelkedés és a nyomaték is nagyobb (ez sajna nincs rajta a képen) viszont felül elfogy a kraft. Nem sokkal a (képzeletbeli) power nyitása után tetõzik a teljesítmény, nem tud tovább pörögni. |
|
|
Ezzel szemben nyitott szelepeknél alul erõtlen a gép, de egy bizonyos fordulat után el kezd éledezni és megindul meredeken felfelé (ilyen meredek felfutásra egy 4T sosem lesz képes (: ) és sokkal magasabb fordulatszám elérésére képes. A Honda NS 400-asomról levettük a power szelepeket (azon nem is ilyen tolattyús van/volt) mert csak így lehetett felrakni rá az új kipufogókat. A kép láttán el lehet képzelni milyet tol a kicsikém! |
|