Club
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szavazás
Milyennek tartjátok az oldalt?

szar
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Szavazás
Mi a vélemyényetek a Piaggio-ról?

Egy nagy szar
Tök jó motorokat gyárt
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Helló
Köszöntelek benneteket az oldalamon! Regisztráljatok! Gyertek minnél többen! Hirdessétek az oldalt! Ha van valami tippetek akkor írjátok meg a vendégkönyvbe!
 
Érdekes
Érdekes : 2T kipufogó

2T kipufogó

xdomx  2006.06.16. 09:07

A két ütemű kipuk

A kipufogó a 2 ütemû motorok lelke! Ettõl lesz sokkal több, mint a 4T. És hogy miért ilyen fontos? Ezt próbálom meg a következõ pár percben felvázolni nektek.
Ha jobban megnézed a kipufogót észreveheted, hogy több részbõl áll. Minden résznek meg van a saját szerepe, minden milliméter számít. Ezek a kipufogók nagyon sok fejlesztést igényeltek (nem úgy, mint a 4T-éké és mégis horribilis összegekért árulják õket). Tehát áll a könyökbõl. Ezután jön egy táguló rész (diffúzor), egy egyenes rész (kamra) és egy szûkölõ rész (ami a diffúzor ellentettje, csak nagyobb szögben szûkül). A végén található a furulya és a dob (a F1-es motorcsónakoknál a pilóta még a furulya hosszát is tudja állítani verseny közben). Tehát nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy itt minden millimétert pontosan ki kell számítani, de nem csak a hosszt, hanem a szögeket is a táguló és a szukölõ részeknél, hiszen ezekrõl fognak visszaverõdni a hullámok. Azért tervezték így a kipufogót, hogy a hanghullámok (!!!) kiszívják az elhasznált gázt (negatív nyomású hullám) a hengerbõl miközben a felömlõkön keresztül átszívja a friss benzin-levegõ keveréket. De ez még nem minden…amikor a friss gáz távozni készülne a kipufogónyíláson egy másik hullám (pozitív nyomású hullám) megakadályozza ezt és szó szerint visszanyomja a hengerbe sokkal nagyobb nyomás alatt tartva, mint a 4T-nél.

Ezt a jelenséget 1950-ben a kelet-német MZ gyár egyik mérnöke fedezte fel - Walter Kaaden – aki rájött, hogy mekkora erõ lakozik a kipufogóból jövõ hanghullámoknak (hamarosan diszidált Japánba, mert otthon nem csaptak le erre az újításra, ami meg is látszik az MZ-ken). Walter ezzel új alapokra helyezte a 2T tuningot.
A diffúzor és a kamra hossza attól függ, hogy milyen magasan pörgõ motort szeretnénk és nem a ccm-tõl. Tehát amikor a dugattyú eléri a kipufogó nyílást és az elhasznált gáz elindul kifelé ezzel egy idõben egy óriási erejû hanghullám keletkezik, ami szintén abba az irányba fog haladni (ez szívja a robbanást ki majd az friss gázt be a felömlõkön keresztül). Ez a hullám természetesen a hang sebességével terjed amíg el nem jut a szûkölõ részhez. Itt a nagyobbik része visszaverõdik a falról (ezért nem mindegy a szög) és elindul visszafele, hogy „betömje” a kipufogó nyílását. Na és most elérkeztünk a 2T motorok egyik, a 4T-ések által oly hõn hangoztatott „gyengeség” okához, amit szinte mindenki tud, csak az eredetét nem (eddig a pillanatig). Ez pedig a szûk használható tartomány! Ugyanis csak egy relatív szûk intervallumban ér vissza idõben ez a pozitív hullám. Ha a fordulatszám túl magas akkor a dugó leelõzi a hullámot ami így nem tudja visszanyomni a friss gázt mert zárva „találja” a kipufogónyílást s neki ütközik a dugattyúnak. Viszont alacsony fordulaton meg túl hamar ér vissza és visszapattan a kipufogónyílásról. Ezt kétféleképpen próbálták meg orvosolni.
Az egyik a változtatható vezérlés a power szeleppel. Emlékezzetek csak vissza (már ha elolvastátok). Alacsony fordulatszám, a hullám túl hamar ér vissza, mert hamar kieresztettük. De ha zárva van a power (ami azt jelenti, hogy a robbanás útját megnöveltük) a gáz késõbb fogja elhagyni a hengert, ergo idõben fog visszatérni. És ez igaz fordítva is, ha magas a fordulatszám a hullám nem tud idõben zárni. Ezért kinyit a power és voilá: a gáz hamarább kijut és ezzel együtt a hullám is hamarább keletkezik, tehát lesz ideje idõben visszatérni.A másik orvosság pedig az, hogy a kipufogót több részbõl rakják össze, minden résznek más a hossza és a szöge (nézzétek meg a Simson rezoncsõvét és az YZR 250-ét =>).
A tuningolás pedig úgy folyt a fékpadon, hogy ráraktak egy hosszú kipufogót és addig vagdosták amíg annyit nem pörgött a motor, amennyit szerettek volna. És most már érthetõ, hogy a rövidebb rezoncsõvel miért forog magasabban a motor (mert hamarább visszaér a pozitív hullám).

És most következzen pár megjegyzés, érdekesség amit érdemes még tudni:
-Vagdosás közben még arra is rájöttek, hogy változik a hanghullám sebessége a hõmérséklet függvényében: minél melegebb a levegõ, annál gyorsabban mozognak a hullámok. Így lett még egy faktor amire ügyelni kellet és ami megnehezítette a mérnökök életét (ezért télen nem biztos, hogy könnyedén lepörgi azt a fordulatszámot, amit a nyáron gond nélkül). A GP versenyekre a gyári csapatok nagy ládákban vitték a kipufogókat hiszen elõre nem tudták hány fok lesz. És gondoljunk csak bele: egy 500-asra 4 csõ kellett és egy ilyen csõ biztos meg volt 160-180 ezer forint.
-A negatív hullám a táguló részben a pozitív pedig a szûkölõben keletkezik. Az utóbbi erõsebb az elõbbinél. A kamra hossza a kettõ közti idõbeli eltolódást határozza meg.
-Walter arra is rájött, hogy ezzel egy óriási teljesítmény növekedést is elért. És így született meg az igazi rezonkipufogó.

-A tervezésnek 3 kritikus pontja van: a könyök hossza, a kamra hossza és átmérõje, és a tütû.
-Minél nagyobb a csõ átmérõje annál jobban szívja ki az elhasznált gázt, de annál nehezebben fér el a motor alatt. Viszont a V4-es konstrukcióval ezt is megoldották (2 kipufogó felül, az ülés alatt megy el, így marad hely a másik 2-nek alul is).
-Ha rövid a kamra hamarább visszajut a hanghullám. Ez elõnyös magas fordulatnál, de nem jó utcára.
-A tütû kiengedi a nyomás egy részét, viszont a visszamaradt nyomás megnöveli a sûrûséget a dobban, ezáltal a rezgések jobban haladnak vissza ez pedig megdobja a teljesítményt.
-A versenygépeken egyfalú az utcai motorokon meg duplafalú kipufogó van. Az egyfalú jobban beremeg és sokkal hangosabb. Utcán természetesen nem szabad ilyen hangos kipufogót használni többek között ezért duplafalú. No meg azért mert így nem melegszik fel annyira és nem süti meg a lábad esetleg a segged (RD-RG 500 vagy felülcsöves TZR 250). És még egy fontos dolog, hogy az szimplafalú könnyebben elrezonálhatja magát (azaz kilyukad) és ez utcán nem kellemes dolog.
-Van még egy másik fajta rezoncsõ amit a go-kartokon és az Aprilia RSV 250-eseken használnak…ennek még utána kell néznem.

 

Most akkor nézzünk pár kipufogó márkát.
Arrow az egyik legjobb, jó hang és nagy teljesítmény
ARS  
RGV 250
   
Figaroli középtartományban gyenge, viszont nagyon hangos
Gianelli gyakran panaszkodnak rá, hogy nem elég erõs, van legális kipufogórendszer is belõle
Jha  
Jim Lomas
cseh kipufogó, elég szép és igényes, erejérõl még nincs infóm, de olcsóbb kicsivel, mint a többi
RGV 250 RGV 250
RGV 250
RS 250 RS 250
RS 250
RZ 350 RZ 350
RZ 500
Jolly Moto kedvelt márka, erõs hang és magas teljesítmény Honda NS 400 R Honda NS 400 R
Honda NS 400 R
Honda NS 400 R Honda NS 400 R
Honda NS 400 R
Shark 4T kipufogóiról híres, de gyárt 2T-t is, viszont ezek inkább csak hangosak semmi több
Soni-X
 
   

 
Irj!!!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Óra
 
Szavazás
Mit válsztanál inkább?

Aprillia rs 50
Gilera runner 50
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Minden ami zene
 
Szavazás
Milyen a hangulatod?

Rossz
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Moto GP
Következő futam: 2007. április 23. Isztambul, Törökország
 
F1

Következő futam: 2007. május 13., Spanyolország, Barcelona

1. Fernando Alonso 22p
2. Kimi Räikkönen 22p
3. Lewis Hamilton 22p
4. Felipe Massa 17p
5. Nick Heidfeld 15p
6. Giancarlo Fisichella 8p
7. Jarno Trulli 4p
8. Robert Kubica 3p

McLaren-Mercedes 44p
Ferrari 39p
BMW-Sauber 18p

 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?