2T kipufogó
xdomx 2006.06.16. 09:07
A kipufogó a 2 ütemû motorok lelke! Ettõl lesz sokkal több, mint a 4T. És hogy miért ilyen fontos? Ezt próbálom meg a következõ pár percben felvázolni nektek. Ha jobban megnézed a kipufogót észreveheted, hogy több részbõl áll. Minden résznek meg van a saját szerepe, minden milliméter számít. Ezek a kipufogók nagyon sok fejlesztést igényeltek (nem úgy, mint a 4T-éké és mégis horribilis összegekért árulják õket). Tehát áll a könyökbõl. Ezután jön egy táguló rész (diffúzor), egy egyenes rész (kamra) és egy szûkölõ rész (ami a diffúzor ellentettje, csak nagyobb szögben szûkül). A végén található a furulya és a dob (a F1-es motorcsónakoknál a pilóta még a furulya hosszát is tudja állítani verseny közben). Tehát nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy itt minden millimétert pontosan ki kell számítani, de nem csak a hosszt, hanem a szögeket is a táguló és a szukölõ részeknél, hiszen ezekrõl fognak visszaverõdni a hullámok. Azért tervezték így a kipufogót, hogy a hanghullámok (!!!) kiszívják az elhasznált gázt (negatív nyomású hullám) a hengerbõl miközben a felömlõkön keresztül átszívja a friss benzin-levegõ keveréket. De ez még nem minden…amikor a friss gáz távozni készülne a kipufogónyíláson egy másik hullám (pozitív nyomású hullám) megakadályozza ezt és szó szerint visszanyomja a hengerbe sokkal nagyobb nyomás alatt tartva, mint a 4T-nél.
|
Ezt a jelenséget 1950-ben a kelet-német MZ gyár egyik mérnöke fedezte fel - Walter Kaaden – aki rájött, hogy mekkora erõ lakozik a kipufogóból jövõ hanghullámoknak (hamarosan diszidált Japánba, mert otthon nem csaptak le erre az újításra, ami meg is látszik az MZ-ken). Walter ezzel új alapokra helyezte a 2T tuningot.
|
A diffúzor és a kamra hossza attól függ, hogy milyen magasan pörgõ motort szeretnénk és nem a ccm-tõl. Tehát amikor a dugattyú eléri a kipufogó nyílást és az elhasznált gáz elindul kifelé ezzel egy idõben egy óriási erejû hanghullám keletkezik, ami szintén abba az irányba fog haladni (ez szívja a robbanást ki majd az friss gázt be a felömlõkön keresztül). Ez a hullám természetesen a hang sebességével terjed amíg el nem jut a szûkölõ részhez. Itt a nagyobbik része visszaverõdik a falról (ezért nem mindegy a szög) és elindul visszafele, hogy „betömje” a kipufogó nyílását. Na és most elérkeztünk a 2T motorok egyik, a 4T-ések által oly hõn hangoztatott „gyengeség” okához, amit szinte mindenki tud, csak az eredetét nem (eddig a pillanatig). Ez pedig a szûk használható tartomány! Ugyanis csak egy relatív szûk intervallumban ér vissza idõben ez a pozitív hullám. Ha a fordulatszám túl magas akkor a dugó leelõzi a hullámot ami így nem tudja visszanyomni a friss gázt mert zárva „találja” a kipufogónyílást s neki ütközik a dugattyúnak. Viszont alacsony fordulaton meg túl hamar ér vissza és visszapattan a kipufogónyílásról. Ezt kétféleképpen próbálták meg orvosolni.
|
Az egyik a változtatható vezérlés a power szeleppel. Emlékezzetek csak vissza (már ha elolvastátok). Alacsony fordulatszám, a hullám túl hamar ér vissza, mert hamar kieresztettük. De ha zárva van a power (ami azt jelenti, hogy a robbanás útját megnöveltük) a gáz késõbb fogja elhagyni a hengert, ergo idõben fog visszatérni. És ez igaz fordítva is, ha magas a fordulatszám a hullám nem tud idõben zárni. Ezért kinyit a power és voilá: a gáz hamarább kijut és ezzel együtt a hullám is hamarább keletkezik, tehát lesz ideje idõben visszatérni.A másik orvosság pedig az, hogy a kipufogót több részbõl rakják össze, minden résznek más a hossza és a szöge (nézzétek meg a Simson rezoncsõvét és az YZR 250-ét =>). A tuningolás pedig úgy folyt a fékpadon, hogy ráraktak egy hosszú kipufogót és addig vagdosták amíg annyit nem pörgött a motor, amennyit szerettek volna. És most már érthetõ, hogy a rövidebb rezoncsõvel miért forog magasabban a motor (mert hamarább visszaér a pozitív hullám).
|
|
És most következzen pár megjegyzés, érdekesség amit érdemes még tudni: -Vagdosás közben még arra is rájöttek, hogy változik a hanghullám sebessége a hõmérséklet függvényében: minél melegebb a levegõ, annál gyorsabban mozognak a hullámok. Így lett még egy faktor amire ügyelni kellet és ami megnehezítette a mérnökök életét (ezért télen nem biztos, hogy könnyedén lepörgi azt a fordulatszámot, amit a nyáron gond nélkül). A GP versenyekre a gyári csapatok nagy ládákban vitték a kipufogókat hiszen elõre nem tudták hány fok lesz. És gondoljunk csak bele: egy 500-asra 4 csõ kellett és egy ilyen csõ biztos meg volt 160-180 ezer forint. -A negatív hullám a táguló részben a pozitív pedig a szûkölõben keletkezik. Az utóbbi erõsebb az elõbbinél. A kamra hossza a kettõ közti idõbeli eltolódást határozza meg. -Walter arra is rájött, hogy ezzel egy óriási teljesítmény növekedést is elért. És így született meg az igazi rezonkipufogó. |
|
-A tervezésnek 3 kritikus pontja van: a könyök hossza, a kamra hossza és átmérõje, és a tütû. -Minél nagyobb a csõ átmérõje annál jobban szívja ki az elhasznált gázt, de annál nehezebben fér el a motor alatt. Viszont a V4-es konstrukcióval ezt is megoldották (2 kipufogó felül, az ülés alatt megy el, így marad hely a másik 2-nek alul is). -Ha rövid a kamra hamarább visszajut a hanghullám. Ez elõnyös magas fordulatnál, de nem jó utcára. -A tütû kiengedi a nyomás egy részét, viszont a visszamaradt nyomás megnöveli a sûrûséget a dobban, ezáltal a rezgések jobban haladnak vissza ez pedig megdobja a teljesítményt. -A versenygépeken egyfalú az utcai motorokon meg duplafalú kipufogó van. Az egyfalú jobban beremeg és sokkal hangosabb. Utcán természetesen nem szabad ilyen hangos kipufogót használni többek között ezért duplafalú. No meg azért mert így nem melegszik fel annyira és nem süti meg a lábad esetleg a segged (RD-RG 500 vagy felülcsöves TZR 250). És még egy fontos dolog, hogy az szimplafalú könnyebben elrezonálhatja magát (azaz kilyukad) és ez utcán nem kellemes dolog. -Van még egy másik fajta rezoncsõ amit a go-kartokon és az Aprilia RSV 250-eseken használnak…ennek még utána kell néznem.
|
Most akkor nézzünk pár kipufogó márkát. |
Arrow |
az egyik legjobb, jó hang és nagy teljesítmény |
|
ARS |
|
|
|
|
|
Figaroli |
középtartományban gyenge, viszont nagyon hangos |
|
Gianelli |
gyakran panaszkodnak rá, hogy nem elég erõs, van legális kipufogórendszer is belõle |
|
Jha |
|
|
Jim Lomas |
cseh kipufogó, elég szép és igényes, erejérõl még nincs infóm, de olcsóbb kicsivel, mint a többi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jolly Moto |
kedvelt márka, erõs hang és magas teljesítmény |
|
|
|
|
|
|
Shark |
4T kipufogóiról híres, de gyárt 2T-t is, viszont ezek inkább csak hangosak semmi több |
|
Soni-X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|