Bonyodalmak a sárga zászló körül
xdomx 2006.10.12. 19:47
A phillip island-i Valentino Rossi-féle sárga zászló alatti � büntetés nélkül megúszott - előzések elkerülésére a legújabb megoldási javaslat a GPS használata.
Rossi az Ausztrál GP 18. körében előzte meg Casey Stoner-t, miközben Carlos Checa kicsúszása miatt a pályabírók a sárga zászlót lengették. Nem csak Rossi, hanem a versenybírák sem vették észre a sárga zászló alatti előzést, így az olasz pilóta büntetés nélkül úszta meg a futamot, melyen végül a harmadik helyen ért célba. Legnagyobb riválisa, a pontversenyt vezető Hayden csak az ötödik lett ezen a versenyen.
A versenybíróságot csak a futam után értesítették az esetről, amikor már bármiféle büntetés végrehajtásához késő volt, így Paul Butler versenybíró egyetlen �ítélete� szerint bocsánatot kértek Nicky Hayden-től. Annak ellenére, hogy a versenyfelügyelet bevallotta a hibáját, a Honda nem nyugodott meg, és további intézkedéseket kíván elérni a hasonló szituációk elkerülésére.
A megoldás közelebb van, mint azt gondolnánk�
A 2005-ös Német GP óta a GPS technológia segítségével pontosan látható az egyes versenyzők aktuális pozíciója, ezt több esetben is láthatták már a TV nézők a képernyők bal alsó sarkában.
A versenybíróság ezt a rendszert szeretné felhasználni a sárga zászlós előzések észrevételéhez is: amikor az egyik pályabíró sárga zászlót kezd lengetni, akkor a GPS segítségével egy monitoron lehet figyelemmel követni, hogy történt-e változás a versenyzők sorrendjében avagy sem.
Persze ez fordítva is működne, hiszen a rendszer rögzíthetné az összes előzést (és annak időpontját) a futam alatt, amit később össze lehet hasonlítani a sárga zászlók lengetésének időpontjával és helyével.
A második fontos dolog, ami felmerült Rossi fenti előzésével kapcsolatban, az az, hogy mikor és hogyan lehet/kell megbüntetni a pilótákat ilyen esetekben � ennek megoldása valószínűleg szabálymódosításokkal járhat.
A jelenlegi szabályok nem mondják ki, hogy a sárga zászló alatti előzéseket a verseny alatt kell megbüntetni (ami azt a kérdést is felveti, hogy mi történik akkor, ha az utolsó körben történik az előzés). Mivel azonban az erre vonatkozó paragrafusban megjelenik a �további büntetés� kifejezés és az �is� szócska (dőlt betűkkel szedve), így arra lehet következtetni, hogy akkor kerül sor verseny utáni büntetésre, ha már a futam során történt valamilyen lépés az ügyben.
A MotoGP szabálykönyvének fentiekre vonatkozó részeltét olvashatják a továbbiakban:
�A verseny alatt a sárga zászlós szabály életbelépése esetén a versenybíróság dönti el, hogy az előző pilóta hányadik helyre soroljon vissza. A büntetést először a csapattal tudatja a versenybíróság, ezután azt a csapat maximum három körön keresztül mutathatja fel a pilótának a célegyenesben egy táblán. Ha háromszori felmutatásra sem sorol hátra a versenyző, akkor egy (boxutcán) keresztülhajtásos büntetést szabnak ki rá. Mindegyik esetben lehetséges, hogy a versenyző további büntetéseket is kapjon (például eltiltás). Ha a versenyző közvetlenül az előzés után észreveszi, hogy sárga zászló alatt történt a manőver, akkor fel kell emelnie a kezét, és el kell engednie a megelőzött versenyző(ke)t. Ez esetben e versenybíróság eltekint a további büntetésektől.�
|